فروشگاه آمازونAmazon.com شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، واشینگتن تأسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت نمود. محصولات متنوعی چون پخش‌کننده های صوتی و تصویری، انواع نرم افزار، بازی های ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی، پوشاک و …به فروش می رسد. امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد. وب‌گاه آمازون، بخش اعظم از کسب‌وکار این شرکت به‌شمار می‌آید، که طیف وسیعی از خدمات و کالاها، از طریق آن عرضه می‌گردد. از ویژگی‌های این وب‌گاه، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده‌است. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده‌است، که در این روش به جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آن‌ها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

وب‌گاه‌های الکسا اینترنت، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، متعلق به آمازون می‌باشند.

این وبسایت از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده است. این شرکت در چند سال اخیر دستگاه‌های پخش تلویزیون، بلندگوهای هوشمند مجهز به دستیار صوتی الکسا و تلفن‌های هوشمند خودش را به بازار عرضه کرده است.

لوگوی معروف این برند در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A به حرف Z و به‌صورت یک لبخند کشیده شده است. از آنجایی که حروف الفبای انگلیسی از a آغاز شده و به z ختم می‌شوند پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن نیز نشان دهنده‌ی لبخند حاکی از رضایت مشتری‌های این برند است.

تمامی کالاهای فروخته شده در این وب‌سایت توسط خود آمازون تولید یا توزیع نمی‌شود و تقریباً نیمی از اجناس به‌فروش رفته متعلق به فروشگاه‌های طرف سومی است که از طریق این سایت کالا یا خدمات خود را به فروش می رسانند بنابر این به تعداد محصول فروخته شده، نظرات کاربران و نحوه ارسال دقت بفرمایید . شما می توانید با بهره بردن از سایت هایی مانند WWW.CNET.COM  محصول مد نظر خود را هوشمندانه تر انتخاب نمایید( سی‌نت یک رسانه آمریکایی اینترنتی تکنولوژی است که اخبار، مقالات و بلاگ‌های مختلفی را در زمینه فناوری و ابزارهای پر مصرف الکترونیکی را بررسی، ارائه یا منتشر می‌کند.)

برای خرید از این سایت   نیاز به کارت اعتباری خارجی و یک آدرس پستی خارج از ایران برای ارسال سفارشات خود دارید. سیستم خرید ینزو مشکلات تحریم بانکی و ارسال کالا را حل نموده بدین صورت که کالا را  برای شما سفارش‌ داده، در یک کشور ثالث تحویل گرفته و پس از ارسال به ایران و طی مراحل گمرکی آن را درب منزل به شما تحویل می دهد. توجه داشته باشید که قیمت تمام شده یک سفارش، علاوه بر قیمت اعلام شده خود آن کالا در سایت هزینه ارسال یا Shipping را نیز در بر می گیرد، که می تواند بسته به فاکتورهای مختلف از جمله وزن، سرعت ارسال و کشور ارسال کننده مقدار متفاوتی داشته باشد.

شما می توانید برای آگاه شدن از هزینه نهایی محصول، لینک محصول مورد نظر را به همراه مشخصات لازم مانند سایز، رنگ و دیگر گزینه های مورد نیاز را در سامانه ثبت سفارش ینزو کپی و ثبت نمایید، ظرف ۴۸ ساعت هزینه نهایی به مشتریان عزیز اعلام خواهد شد.

راهنمای انتخاب کالا در آمازون، و نحوه ارسال سفارش

۱- همانطور که مستحضرید سایت آمازون در کشورهای مختلفی مثل آمریکا‌، انگلیس‌، آلمان‌، کانادا‌، فرانسه‌، ایتالیا‌، اسپانیا، ژاپن و چین شعبه دارد (که در انتهای سایت می‌توانید آنها را مشاهده کنید) و دارای آدرس‌های مختلف است مثل co.uk برای انگلیس، .de برای آلمان و…. پس اولین نکته مهم در خرید از آمازون توجه به این موضوع است که می‌خواهید کالای خود را از کدام شعبه آمازون خریداری کنید و سپس مراحل خرید خود را تکمیل کنید.

۱- راحت‌ترین راه برای یافت محصول مورد نظر این است که نام سازنده و مدل کالا را از طریق نوار بالای صفحه جستجو (Search) کنید.

۲- در صورتی که به دنبال یافتن یک کالا در یک گروه خاص هستید و از اسم سازنده و مدل مطمئن نیستید یا تصمیم دارید کالاهای مشابه را نیز ببینید، استفاده از منوهای مختلف و انتخاب گروه‌های کالای مرتبط با محصولی مورد نظر اثربخش تر خواهد بود. برای مثال برای پیدا کردن یک تیشرت مردانه به منوی زیر بروید:

Amazon Fashion> Clothing, Shoes>Men>Clothing>Shirts>T-shirts

همچنین می‌توانید با کلیک روی گزینه Department تمامی قسمت‌های موجود در سایت آمازون را به صورت کلی ببینید.

حالا از بخش‌های مختلف از جمله Top Picks که پرفروش‌ها را در دسته‌های مختلف نمایش می دهد، یا Brands که بر اساس نام سازنده محصول را نمایش می‌دهد، تیشرت مورد نظر خود را پیدا کرده و برروی لینک آن کلیک کنید. همچنین در پایین صفحه می توانید فهرستی از اقلام موجود در گروه تیشرت را مشاهده کنید که می توانید آن‌ها را بر اساس معیارهایی مثل پرفروش‌ترین، ارزان‌ترین یا جدید‌ترین‌ها مرتب کنید.

پس از آن با استفاده از گزینه های مختلف مانند برند، سایز، نظرات کاربران، رنگ و … می توان گزینه های محصول را محدود تر نمایید.

استفاده از نوار جستجو کناری‌:

با استفاده از این نوار می‌توانید کالای خود را با جزییات بیشتر انتخاب کنید.

می‌توانید با زدن تیک هر آیتم جستجوی خود را محدودتر کنید.

در صفحه نمایش ویژگی‌های کالا، در چند بخش مشخصات کالا نمایش داده می شود که فرضاً برای اطلاع از وزن تقریبی کالا می توانید به بخش Specifications یا Product Descriptions مراجعه کنید.

  • Your browsing list : در این قسمت می‌توانید آخرین جستجوهای خود را ببینید.
  • :Recommended for you کالاهایی را بر اساس خریدها و جستجوهای شما، فیدبک‌های شما به کالاهای مختلف و امتیازاتی که به کالاهای فروشنده‌های مختلف دادید برای شما نمایش می‌دهد.

با وارد شدن به صفحه محصول مورد نظر خود، اطلاعات مختلفی در اختیار شما قرار می گیرد. مانند اطلاعات فنی(که توسط سازنده ارائه می‌شود)، قیمت اصلی (List Price)، قیمت فعلی کالا در آمازون (Price)و مقدار تخفیف اعمال شده (You Save)  همچنین ممکن است برخی کالا ها هزینه ارسال داخلی نیز داشته باشند که در همان صفحه نمایش داده میشود. البته در این صفحه اطلاعات دیگری از جمله وضعیت ارسال، امتیاز کلی کاربران، قیمت سایر فروشندگان نو و دست دوم را نیز مشاهده کنید که می تواند در انتخاب شما موثر باشد.پس از انتخاب دیگر نگران روش‌های پرداخت یا آدرس فرستادن کالا نباشید. تنها کافی است آدرس لینک صفحه محصول انتخابی را کپی کنید و همراه با مشخصات لازم (مانند سایز، رنگ و …) در فرم ثبت سفارش  ینزو کپی و ثبت نمایید، ظرف ۴۸ ساعت هزینه نهایی به مشتریان عزیز اعلام خواهد شد. در صورت تمایل مشتری، اطلاعات لازم از مشتری اخذ و لینک پرداخت برای مشتریان عزیز ارسال می گردد. در نهایت پس از پرداخت اینترنتی فرآیند سفارش به اتمام می رسد. حدود یک ماه طول خواهد کشید تا محصول پس از  مراحل حمل‌و‌نقل و تشریفات گمرکی، صحیح و سالم درب منزل به شما تحویل گردد.

مشخصات محصول

  1. تصویر محصول‌: می‌توانید با کلیک بر روی هر‌‌ از تصویر‌ کالای مورد نظر خود را از ابعاد مختلف مشاهده و بررسی کنید.
  2. فروشنده‌: اولین عبارت نوشته شده در بالای هر محصول‌ نام فروشنده آن است. شما می‌توانید با کلیک بر روی آن‌ محصولات دیگری را که توسط فروشنده به فروش می‌رسد مشاهده کنید.
  3. نام محصول
  4. رتبه و نظرات در رابطه با محصول‌: این بخش یکی از بخش‌های مهمی است که در خرید از آمازون باید به آن دقت کنید. ستاره بالا نشان دهنده اعتبار فروشنده است و نظرات کاربران بیشتر شما را در خرید محصول راهنمایی می‌کند.
  5. قیمت‌: اگر در این قسمت طیفی از قیمت نمایش داده شده است‌ نشان دهندهٔ این نکته است که محصول با توجه به رنگ و سایز و سایر ویژگی‌های انتخابی قیمت متفاوتی دارد؛ پس بهتر است‌ ابتدا کالا و مشخصات مورد نظر خود را انتخاب کنید تا قیمت دقیق کالا برایتان نمایش داده شود.
  6. سایز‌: آنچه گاهی افراد را در خرید اینترنتی دچار مشکل می‌کند انتخاب سایز مناسب است. هرسایت با توجه به محصولات عرضه کننده خود دارای جدول سایز بندی است، پس قبل از نهایی کردن خرید خود سایز مورد نظرتان را با جدول سایز بندی سایت مطابقت دهید.

شما با انتخاب گزینه Fit: As expected (73%). Find the right size for you می توانید در انتخاب سایز مدنظرتان با اطمینان بیشتری تصمیم گیری نمایید. (در خصوص این کفش ۷۳% از مشتریان اظهار کرده اند که سایز کفش متناسب با انتظارات شما بر اساس جدول سایز بندی می باشد) در این بخش و برای این محصول گزینه هایی مانند Your Size: (سایز شما)، Fit Reviews (نظرات کاربران در مورد اندازه بودن سایز کفش)، Chart( جدول سایز بندی) را مشاهده بفرمایید.

  1. رنگ محصول
  2. مشخصات ظاهری محصول

علاوه بر محصول انتخابی شما‌ آمازون پیشنهادهای دیگری نیز برای شما نمایش می‌دهد:

  1. محصولات دیگری که توسط خریداران این محصول خریداری شده است.
  2. محصولات دیگری که توسط مشاهده کنندگان این محصول دیده شده است.

قسمت :Product description  در این قسمت می‌توانید توضیحات تکمیلی کالای مورد نظر خود را مشاهده کنید.

وزن کالا ( که با وزن کالا برای ارسال متفاوت است)یکی از مسائل مهم در قیمت تمام شده و حمل و نقل تاثیر مهمی دارد. برای دریافت وزن دقیق کالا  کلید Ctrl + F را بگیرید تا برای شما نوار جستجویی باز شود. با نوشتن کلمه Weight در این باکس‌ وزن کالای مورد نظر خود را به راحتی در توضیحات پیدا کنید.

توضیحات مربوط به کالای شما را از جمله ابعاد کالا ، کشور تولید کننده ، شماره مدل کالا و . . .  ذکر کرده است .

در بعضی محصولات عبارت Best Seller را مشاهده می فرمایید که بیانگر بهترین فروشندگان آن محصول می باشد که کلیک بر روی این گزینه می توانید دیگر فروشندگان معتبر را مشاهده بفرمایید.

Amazon Best Sellers Rank: این فروشنده در بخش پوشاک رتبه ۱۶۶ را در میان فروشندگان آمازون دارد.

کالای نو یا دست دوم

گاهی اوقات در خرید از آمازون‌ ‌به محصولاتی بر می‌خورید که به دو صورت نو و دست دوم به فروش می‌رسد. چنانچه قصد خرید کالای دست دوم را دارید نظرات و پیشنهادات را به دقت مطالعه کنید، زیرا کالای دست دوم از ریسک بالایی در خرید برخوردار هستند و چنانچه نقص و یا مشکلی داشته باشند امکان تعویض و یا برگشت آنان نیست.

Available from these sellers: در خرید از آمازون‌ پس از انتخاب کالا، فروشندگان مختلفی برای محصول وجود دارد که عبارت Available from these sellers بیانگر آن است و با انتخاب این گزینه تمامی فروشنده‌هایی که این محصول را به فروش می‌رسانند‌ نمایش داده می‌شود. قیمت محصول با توجه به فروشنده‌ای که محصول را به فروش می‌رساند‌ متفاوت است. هرچه درصد رضایت‌مندی از کالا بیشتر باشد معمولاً‌ قیمت آن بالاتر و فروشنده معتبرتر است.

Sponsored Products Related to this Item : معمولاً با انتخاب هر کالا چندین کالا به صورت پیشنهادی برای شما نمایش داده می شود .

تخفیف‌های روزانه آمازون:

روزانه برخی محصولات آمازون تخفیف می‌خورند که شما می‌توانید با مراجعه به سایت و مشاهده بخش Today’s Deals به تفکیک دسته‌بندی از تخفیف‌ها مطلع شوید. این حراج‌ها بعضاً به ۸۰% هم می‌رسد و شما می‌توانید اجناس مورد نیاز روزمره خود را با قیمت‌های باورنکردنی در این حراج‌ها بیابید!

نکات ضروری در هنگام خرید:

۱- قیمتی که در آمازون در کنار کالا مشاهده می کنید قیمت خود کالا است و قیمت تمام‌شده تا رسیدن آن به درب منزل از این مقدار بیشتر است. البته می‌توانید غیر از کالاهای نو، کالاهای دست دومی که سایر افراد برای فروش قرار داده‌اند را نیز با قیمت‌های پایین‌تر پیدا کنید، هرچند به دلیل مشکلات موجود به هیچ عنوان این گزینه پیشنهاد نمی‌ گردد.

۲- قیمت ارسال نیز بسته به سرعت انتخابی برای تحویل محموله می تواند تغییر کند، به طوری که پست پیشتاز یا Express Shipping هزینه بیشتری داشته و قیمت پست سفارشی یا Priority Courier Shipping می تواند تا ۸ برابر حالت استاندارد باشد. هزینه تمام‌شده‌ اعلامی نیز بر اساس همین موارد محاسبه می شود.

۳- پس از ورود به صفحه یک کالا یا یک دپارتمان در آمازون، می توانید با استفاده از منوی سمت چپ صفحه، جستجوی خود را بسیار دقیق‌تر کنید. برای مثال می توانید حدود قیمت مد نظر خود را جستجو کنید، تنها کالاهایی را نمایش دهید که توسط مصرف‌کنندگان امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، یا آن که به فروشگاه‌‌های موجود در خود آمازون سر بزنید. پیشنهاد می کنیم با استفاده از این منو بهترین تخفیف‌ها یا مناسب‌ترین شرایط فروش را پیدا کنید.

۴- سعی کنید کالاهای با وزن بالا را انتخاب نکنید. با توجه به قیمت جابجایی و حمل و نقل ، کالاهایی که قیمت پایینی دارند خریدشان مقرون به صرفه نیست.

۵- سعی کنید لیست خرید خود را به صورت هفتگی یا ماهیانه تنظیم کنید تا خرید برای شما به صرفه تر شود.

۶- به کالاهای با ارزش بیش از ۸۰ دلار گمرکی تعلق می گیرد.

۷- خیلی مواقع آمازون برای نمایش دادن یک لباس آنهایی را که خرید کمتری داشتند و به قول معروف تک سایز هستند را با تخفیفی بسیار زیاد ارایه می کند اما وقتی شما رنگ ها و سایزهای پر فروش را انتخاب می کنید می بینید که قیمت واقعی آن جنس معلوم می شود که یکی از سیاست آمازون در فروش جنس های کم فروش هست.از طرفی در صورت سایز بودن، شما قادر خواهید بود محصول مورد نظر را با قیمتی باور نکردنی خریداری بفرمایید.

۸- در صورتیکه لباس و یا کفش سفارش می دهید در قسمت کالا توجه به جدول Size Chart نمایید تا در انتخاب سایز به مشکل بر نخورید. همچنین در قسمتAs expected (96%)  می توانید متوجه شوید که بر اساس نظر مشتریان قبلی این کالا تا چه حد از لحاظ اندازه مطابق با انتظارات آن ها بوده است. همچنین در قسمت نظرات مشتریان می توانید نظر سایر خریداران این کالا را از لحاظ کیفیت و رضایت کلی خرید آن ها مشاهده نمایید که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی خرید شما داشته باشد.

۹- با استفاده از Google Translate  (در صورت استفاده از مرورگر کروم) می توانید ترجمه نسبتاً مناسبی از مشخصات محصول را به فارسی مشاهده بفرمایید.

۱۰-نظرات خریداران: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سایت امکان درج و خواندن نظرات فروشنده و خریدار است. این امکان، شفافیت فوق‌العاده‌ای را  در خرید ایجاد می‌کند که کاربر در خریدهای فیزیکی نمی‌تواند تجربه کند. به راحتی می‌توانید صرفاً کالاهایی را برای نمایش انتخاب کنید که پیش از این اکثر مشتریان از آن راضی بوده‌اند! نظرات هزاران نفر مشتری قبلی به همراه تصاویری که ایشان از کالای خریداری شده گرفته‌اند را می‌توانید ذیل هر کالا مشاهده کنید. بدین ترتیب با بررسی این نظرات می‌توانید از خرید خود مطمئن شوید.

۱۱-قیمت اعلام شده ما بر اساس اولین و ارزانترین نوع پست در نظر گرفته خواهند شد. در صورتی که مایلید تا بسته با پست های دیگر و یا اکسپرس ارسال شود حتماً ذکر کنید.

چگونه لینک محصول مورد نظر خودرا انتخاب و ارسال نمایم؟

فرض کنید قصد خرید یک کفش از سایت آمازون را دارید و کفش مورد نظر خود را یافته‌اید. ابتدا سایز کفش خود را در قسمتی که در شکل زیر نشان داده شده است، ‌انتخاب کنید. چند لحظه صبر کنید چرا که در لینک تغییراتی ظاهر می‌شود. برای مثال ما سایز ۸ آمریکا را انتخاب کردیم. (برای آشنایی بیشتر با سایزبندی‌های مختلف کافیست بر روی دکمه‌‌ی size chart کلیک نمایید و با اطمینان بیشتری سایز کفش خود را انتخاب کنید). با انتخاب سایز ممکن است تعداد رنگ‌های انتخابی برای کفش موردنظرتان کاهش پیدا کند.

بعد از انتخاب سایز، نوبت به انتخاب رنگ می‌رسد. از قسمتی که در شکل زیر نشان داده شده است، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و چند لحظه صبر کنید تا لینک تغییر کند. برای مثال ما رنگ طوسی را انتخاب کرده‌ایم.

حال که تمام انتخاب‌های مربوط به کالای خود را انجام داده‌اید،‌ کافیست لینک این صفحه را کپی کنید.

در قسمت بالا و در نوار آدرس،‌ یک کلیک نمایید تا تمام آدرس انتخاب شود. سپس با فشردن کلیک راست و انتخاب گزینه کپی (copy)، آدرس لینک شما کپی می‌شود.

حال به صفحه‌ی سامانه ثبت  سفارش ینزو رفته و  . در اینجا لینک محصول مورد نظر خود را پیست (paste) می‌کنیم.

فرم ثبت سفارش

در سامانه ثبت سفارش ینزو لینک ، مشخصات محصول (مانند سایز، رنگ، و …) نام و نام خانوادگی ، موبایل و روش ارتباطی با مشتری(واتس آپ، تگرام، پیامک و…) را ثبت نمایید، ظرف ۴۸ ساعت هزینه نهایی به مشتریان عزیز اعلام خواهد شد.

در صورت تمایل مشتری، لینک پرداخت برای مشتریان عزیز ارسال می گردد. در نهایت پس از پرداخت اینترنتی فرآیند سفارش به اتمام می رسد. حدود یک ماه طول خواهد کشید تا محصول پس از  مراحل حمل‌و‌نقل و تشریفات گمرکی، صحیح و سالم درب منزل به شما تحویل گردد.

در سایت آمازون، هر کالا دارای یک کد منحصر به فرد و یکتا به نام ASIN است که می توانید به جای لینک این کد را ارسال نمایید.